بسیاری افرادی هستند که به خوب و راحت خوابیدن اهمیت چندانی قائل نیستند. و همیشه دچار تنش های بعد از خواب هستند. اما در مقابل آن، بارها به تجربه دریافته ایم که با رعایت یک سری اصول اولیه و مقدماتی ، توانسته ایم خوابی خوش و راحت داشته باشم. اصولی که شاید رعایت کردن آنها برای داشتن یک خواب خوب و آرام زیاد سخت نباشد.

این اصول ذکر شده را در ساده ترین حالت می توان به موارد زیر تقسیم کرد:

  • خواب به موقع

بموقع خوابیدن یکی از راه هایی که باعث می شود در طول شب نیز خواب راحتی داشته باشیم. کمبود خواب در طول شبانه روز باعث می شود که بدن از سیستم فیزولوژیکی منظم خود خارج شود. و در صورتی که این کار تکرار پیدا کند شاید بدن دچار کمبود و بیماری گردد. بطوری کلی بدن یک سیکل تامین انرژی و محافظت از اعضا دارد که کمبود خواب باعث اختلال در این چرخه می شود. اگر صبح ها زود از خواب بیدار می شوید پس بهتر است شب ها نیز زود بخوابید. تا 8 ساعت خواب مورد نیاز بدن در طول شبانه روز تامین گردد.

  • استرس را خود دور کنید

مغز انسان یکی از اعضاء بسیار پیچیده جهان هستی است . مغز انسان توانایی دارد که در هنگام خواب هم به تجزیه و تحلیل پرداخته و چالش هایی که در طول روز داشتید را در طول خواب نیز مرور کنید. داشتن استرس و مشغله ذهنی باعث می شود که مغز بیش از پیش به موضوعاتی بپردازد که در طول روز با آن مواجه می شوید.

همچنین قبل از خواب از پرداختن به بحث و مجادله و امور ناراحت کننده خودداری کنید. که باعث تنش عصبی شده و ذهن را درگیر می کند.

این تنش های لفظی فکری در خواب نمود پیدا کرده و علاوه بر اینکه موجب می شود افراد خواب خوب و آرام نداشته باشند موجب دیدن کابوس و خواب هایی می شوند که در آن مغز و بدن نیز درگیر می شود و فرد بعد از بیدار شدن از خواب احساس خستگی ، کسالت ، در برخی مواقع سردرد و … می کند.

بنابراین سعی کنید چند ساعت قبل از خواب تمام کارهای خود را به پایان رسانید و با چند نفس عمیق ، فکر کردن به موضوعات خوشایند ، ذهن خود را آرام و برای یک خواب خوب و راحت آماده کنید.

استفاده از کالای خواب مناسب و طبی که هم از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد هم از لحاظ طبی مورد تائید باشد را ما به شما پیشنهاد می دهیم. فروشگاه کالای خواب سید خندان ، ارائه دهنده بهترین محصولات خواب در تهران می باشد.

02122864681   –   02122865115

خواب خوب و آرام

  • غذای قبل از خواب

همیشه قبل از خواب ، مواظب مقدار غذا و نوع غذایی که میخورید باشید. پرخوری قبل از خواب و یا خوردن غذاهای پر چرب و پر نمک، باعث می شود که معده تحت فشار قرار گیرد و با توجه به اینکه در طول خواب فعالیت بدن به نصف کاهش می یابد ، در نتیجه علاوه بر اینکه دستگاه گوارش در تمام مدت خواب در حال فعالیت است می بایست بتوانند حجم غذا را هضم و مقدار کالری آن را بسوزاند. به همین علت در تمام مدت خواب بدن بجای استراحت کردن مدام در حال فعالیت می باشد. و این باعث می شود که خواب مناسبی در طول شب نداشته باشید.

مواد غذایی که حاوی کلسیم و پروتئین هستند را حتما در برنامه غذایی شام قبل از خواب خود قرار دهید. همچنین استفاده از سبزیجات مانند کاهو ، کلم ، کرفس و قرص های ویتامین دار و آهن ، مواد غذایی حاوی ویتامین های گروه B مانند جوانه گندم ، موز تا یک ساعت قبل از خواب می تواند در هضم غذا و داشتن خوابی راحت موثر باشد.

  • خواب بعد از ظهر

در صورتی که عادت به خواب بعد از ظهر دارید ، همیشه سعی کنید که در حد نیم ساعت (در اصطلاح عامیانه یک چرت کوچک) باشد. در این حالت علاوه بر اینکه خستگی روزانه از بدن دفع می شود باعث سرحال شدن شما نیز میگردد. اما در صورتی که زمان خواب بعد از ظهر بیشتر از این مقدار باشد می تواند بروی خواب شبانه هم تاثیر بگذارد.

برخی افراد از یک تا سه ساعت در تایم بعد از ظهر می خوابند و یا اینکه در طول روز خوابیدن های نامنظم دارند، این امر باعث می شود که بدن نتواند برنامه فعالیت روزانه خود را تنظیم کند و شب هنگام احساس نیاز به خواب نکند و در نتیجه افراد تا پاسی از شب خوابشان نمی آید. و این موجب می شود که علاوه بر اینکه نظم خواب و سیستم بدن بهم بخورد ، افراد در طول شب هم نمی توانند بخوبی بخوابند.

  • برنامه خواب منظم

همیشه سعی کنید که برای خواب یک برنامه منظم داشته باشید. در این حالت بدن روی یک روال قرارگرفته و راحت تر می تواند فعالیت های زیستی خود را انجام دهد. مشخص بودن ساعت خواب هر شب می تواند کمک شایانی در داشتن یک خواب خوب و آرام داشته باشد.

خواب خوب شما با کالای خواب ما

02122864681   –   02122865115